درب چرمی

مدیریت قارچ ملارد

 

اکوستیک چیست ؟

 

علوم مربوط به صدا و شنوایی را در اصطلاح اکوستیک (Acoustic) می نامند . به طور کلی علمی که به تولید و چگونگی انتقال امواج صدا در محیط های گوناگون می پردازد و پدیده های بازتاب  ، شکست  ، پخشایی و جذب آنها را در ساختمانها  ؛ تالارها ، اتاق ها و استودیو ها بررسی می کند  اکوستیک نام دارد .  علم آکوستیک  دارای شاخه های بسیار زیادی از جمله : آکوستیک ساختمان و سالنها ، آکوستیک هوایی ، آکوستیک موسیقی ، آکوستیک زیر آبی ، آکوستیک ناخطی ، آکوستیک شنوایی و فیزیولوژی ، آکوستیک مولکولی و … می باشد .

هدف اصلی آکوستیک از بین بردن صداهای زائد و مزاحم (نویز) در سالنها و ساختمانها و ایزوله سازی صوتی سالن و ساختمان و ساختن فضای مرده برای ضبط در استودیوها می باشد .

اکوستیک در ایران

در ایران رشته ای مستقل به نام اکوستیک در دانشگاه ها موجود نمی‌باشد . ولی در رشته هایی مثل فیزیک ، معماری ، تئاتر و موسیقی به طور مختصر و به صورت تنها چند واحد درسی به این دانش پرداخته می‌ِشود . از میان تمامی زیر شاخه‌های این رشته در ایران تنها اکوستیک ساختمانی و اکوستیک موسیقی توسط اشخاص و شرکتها و برخی سازمانها دنبال شده و مورد بررسی قرار گرفته است .

استودیو : مکانی است با شرایط اکوستیکی وتجهیزات خاص برای ضبط و پخش موسیقی و برنامه های رادیویی وتلویزیونی

استودیوهای رادیویی وتلویزیونی :

اصولی ترین نکات در تعیین یک استودیوی رادیویی و تلویزیونی عبارتند از: حجم استودیو – مکان استودیو وامکانات استودیو .

عموما استودیو های رادیویی و تلویزیونی را  برای  سه  نوع  برنامه  طراحی می کنند :

 

۱-       استودیوی کوچک  برای ضبط و پخش برنامه های ساده مانند خبر- گفتار ساده – آگهی و مصاحبه .

۲-       استودیوی متوسط  برای ضبط برنامه های ترکیبی مانند مسابقات و سرگرمی – حضور تعدادی تماشاچی .

  1. استودیو با وسعت کافی وامکانات زیاد  برای ضبط برنامه هایی مانند شو – مسابقات بزرگ ونمایش های رادیویی وتلویزیونی و حضورتعدادی تماشاچی .

اصول کلی در ساخت استودیوهای موسیقی  ، همانند استودیوهای رادیویی و تلویزیونی است. با این تفاوت که سطح نویز زمینه در استودیوهای موسیقی کمتر از استودیوهای رادیویی وتلویزیونی است ، زیرا نور افکن ها و دوربین های تصویر برداری و بوم های صدا و غیره وجود ندارند .

بنابراین باید سطح نویز زمینه ناشی از دستگاه های تهویه و سر وصدای بیرون از استودیو در حد پایین تری نسبت به استودیو های رادیویی وتلویزیونی باشد و ایزولاسین آکوستیکی اهمیت زیادی پیدا می کند. زیرا در غیر این صورت امکان ضبط بهینه ی صدای سازهای ضعیف مانند صوت و نی وجود ندارد .

حجم استودیوهای موسیقی باید متناسب با تعداد نوع سازها و نیز سبک موسیقی باشد. برای مثال تعداد سازها در موسیقی سمفونیک زیاد است پس برای ضبط موسیقی سمفونیک نیاز به استودیویی بسیار بزرگتر می باشد. علاوه بر این زمان واخنش   ( زمان واخنش  : مدت زمانی که طول می کشد تا انرژی صدا بعد از خاموش شدن منبع صدا ۶۰ دسیبل افت کند .) باید متناسب با نوع موسیقی باشد .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *