“جذب صدا” و “عایق صدا”

ممکن است قبلاً اصطلاح “جذب صدا” و “عایق صدا” را شنیده باشید و تصور کرده باشید که آنها به همین معنی هستند. با این حال ، اینها در واقع استراتژی های مختلف برای مبارزه با سر و صدای های ناخواسته هستند.

از عایقهای صوتی هنگامی که هدف شما جلوگیری از ورود صدا یا خارج شدن آن از یک اتاق خاص می باشد استقاده می شود، (برای مثال ، ایجاد عایق برای نرفتن صدای موسیقی ما به خانه همسایه).

از طرف دیگر ، جذب صدا به معنای جلوگیری از ورود یا بیرون آمدن صدا نیست، بلکه بهبود صدای آکوستیک یک اتاق هست. به طور خاص ، آنها صدای تکرار و بازتاب صدای موجود در منطقه را کاهش می دهند (به عنوان مثال صدای موسیقی تولید شده در استودیوی خانه شما).

در حالی که مواد عایق صوتی معمولاً متراکم و کاملاً سنگین هستند ، اما مواد جذب کننده صدا (که به عنوان جذب کننده صدا یا دیفیوزور صدا نیز شناخته می شوند) تمایل دارند سبک ، نرم ، متخلخل و / یا کرکی باشند. این نوع ساختار به آنها امکان می دهد تا بخشی از انرژی صوتیه موج صوتی را جذب کنند

. آنچه اتفاق می افتد کاهش زمان واژگونی در فضای شما است. مدت زمان کوتاهتر Reverberation منجر به کاهش سر و صدای و صدای اکو که بر اثر آن صدای داخلی شفاف می شود.

در عمل ، اگر به دنبال جداسازی صدا به طور کلی هستید ، باید هم از مواد عایق صدا و هم مواد جذب کننده صدا استفاده کنید. این دو عملکرد یکدیگر را تکمیل و بهبود می بخشند. هنوز هم اگر به صراحت از اکو و Reverberations  اذیت می شوید ، تنها گزینه شما استفاده از جاذب های صوتی است.

3 نوع مواد جذب كننده صدا

مواد جذب کننده صدا از ویژگی های آکوستیک خود به جای جرم خود استفاده می کنند تا اکو را در یک فضا جذب کنند. از نظر علمی ، سه نوع اصلی جذب کننده صدا وجود دارد:

جاذب های متخلخل

جذب کننده های متخلخل ، همانطور که از نام آن پیداست ، از مواد متخلخل تشکیل شده است. تأثیر جذب صدا آنها از این واقعیت ناشی می شود که امواج صوتی می توانند در سطح ماده نفوذ کرده و وارد ساختار سلولی یا فیبر شوند ، و آنجا آنها مرطوب شده و به گرما تبدیل می شوند (مقدار گرما حداقل است – کمتر از یک میلیونم وات) به عبارت دیگر ، مواد متخلخل جذب صدا انرژی صدا را به انرژی گرما تبدیل می کنند ، بدین معنی که تنها بخش کوچکی از انرژی صوتی دوباره به داخل اتاق برمی گردد.

جاذب های متخلخل هنگام برخورد با فرکانس های میان رده مؤثر هستند.

مانند نمونه هایی از پارچه های مختلف ، فرش ، پرده ، فوم سلول باز ، عایق پشم معدنی ، الیاف شیشه و …

جاذب غشاء (پانل)

جاذب های غشایی مواد غیر متخلخل وسخت هستند که در محدوده فرکانس باس مؤثر هستند اما فرکانس های بالاتر ندارند.ولی به دلیل ظاهر خوبشان – همه احساس می کنند که می تواند صدا را جذب کند- وغالباً از این امر غافل می شوند.

صرف نظر از اینها ، آنها یک ویژگی استاندارد در زندگی روزمره ما هستند.

به عنوان مثال ، عناصر معمول ساختمان مانند پنجره ها ، درها ، کفها ، تابلو و همچنین میز ، صندلی ، کمد و سایر مبلمان بعنوان جاذب غشاء عمل می کنند.

جذب کننده های رزونانس

جاذب های رزونانس شامل یک سیستم نوسان صوتی هستند که در قسمت جلویی آنها یک صفحه محکم و در پشت آنها هم فضای هوای فشرده وجود دارد. این صفحات دارای سوراخ یا دهانه های دیگر هستند. این سوراخ ها به عنوان تنگنا عمل می کنند که صدا را به دام می اندازد و آن را به فضای واقع در پشت مواد قفل می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =